Öppet brev från arrangörerna av Retrospelsmässan

Ett enormt stort tack till alla som besökt vår mässa och som har stöttat oss. Årets mässa blev en stor succé, otroligt välbesökt och, baserat på den feedback vi fått, riktigt uppskattad.

Den stora tillströmningen av besökare var över vår förväntan och skapade långa kötider. Trots att vi i år hyrde in oss på dubbelt så stor mässyta jämfört med förra året så räckte det inte till för att möta det stora intresset. Därför vill vi gärna förklara och försöka skapa förståelse.

Först och främst kan vi inte annat än beklaga att det blev sådan otrolig kö. Att köa i upp till tre timmar är förstås inte roligt och ett sådant makalöst tryck var vida över våra förväntningar. Vi har fått indikationer på att det skulle komma mycket folk men det är omöjligt för oss att veta hur många som skall komma på förhand, i synnerhet på ett tidigt stadium eftersom lokalbokningar och planering påbörjas flera månader innan själva mässan. Förhandlingarna med Eriksbergshallen och hur stor yta vi skulle avsätta, påbörjades så tidigt som i september, efter att vi besökt åtskilliga mindre hallar i Göteborgsområdet.

Vi vill förtydliga att köbildningen inte berodde, och har aldrig berott, på att kassorna inte fungerat. Köbildningen har uppstått för att vår mässlokal nått det maximala besökarantalet och då fick vi av brandsäkerhetsskäl inte släppa in mer folk på den yta av Eriksberghallen som vi hade hyrt.

Det som kanske inte många förstår eller vet är att vi som anordnar Retrospelsmässan är en förening på tio personer, ett gäng kompisar med intresset för retrospel gemensamt. Samtliga i arrangörsgruppen jobbar heltid på vanliga jobb eller studier och sedan går vi hem och arbetar med Retrospelsmässan på kvällarna (och nätter/helger). Många har dessutom familj, och vi får alla pussla ihop vår vardag för att hinna med privatliv, arbetsliv och mässliv. Men vi gör detta för att vi tycker det är roligt och vi gör det för er skull, för att vi vill dela vår kärlek och vårt intresse till retrospel med er.

Våra kostnader sjudubblades i år då vi satsade på en större lokal. Det kostar mycket att driva ett sådant här projekt och det är en risk som föreningens medlemmar tar personligen. Ingen i arrangörsgruppen har under fem år tjänat en enda krona på RSM, vi gör det helt ideellt.

Vad vi vill säga med detta är att tid och pengar är två faktorer som är ganska knappa när man som ideell förening arrangerar en mässa i den här storleken i Göteborg. Vi var faktiskt beroende av att RSM 2013 skulle gå bra för att över huvudtaget kunna fortsätta arrangera mässan (och nu gick det lyckligtvis väldigt bra).

De vanligaste klagomålen vi fått är att vi borde hyrt en större lokal, haft förköp och/eller att vi borde haft en tvådagars-mässa. Dessa förslag har uppkommit flera gånger under vår planering men har inte kunnat genomföras p.g.a. av att de kostat för mycket tid, pengar och resurser. Vi säger inte att det inte kommer vara aktuellt med något av dessa förslag i framtiden, men för årets mässa så var det inte genomförbart.

Vidare så vill vi passa på att göra ett förtydligande kring denna artikel i Göteborgs-Posten; Göteborgs stad har genom Göteborg & Co. gett oss både värdefullt marknadsföringsstöd och värdefullt projektstöd. Det som åsyftades i citatet i slutet av artikeln var att det historiskt sett varit svårt för oss att söka bidrag och att vi fått svar ifrån Kulturförvaltningen i Göteborg att de bara ger bidrag till kulturevenemang och inte klassat spel som en kulturform (något som onekligen det enorma intresset kring mässan motbevisat). Vi beklagar att detta inte framgått tydligt i artikeln och vi vill understryka att vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Göteborg & Co. För mer information om Göteborg & Co. kika in deras hemsida.

Med detta sagt vill vi åter igen tacka för stödet. Vi är otroligt tacksamma och glada för alla besökare och de flesta verkar ha haft en riktigt trevlig dag. Vi har fått enormt bra respons av alla som besökte oss och är glada över den stora mediabevakningen som mässan fick. Nu får vi se vart framtiden tar oss och vilken väg vi tar dit. Retrospelsmässan har växt otroligt sedan starten 2010 och med det krav från besökarna, men även möjligheterna för framtiden.

Nu ska vi i crew återgå till vardagen för ett tag framöver, se fram emot sommaren, ta en skön semester från mässarbetet och förhoppningsvis hinna spela många roliga spel också. Längre fram i sommar kommer vi ha ett utvärderingsmöte där vi diskuterar framtiden för Retrospelsmässan, så håll utkik på hemsida och sociala kanaler!

Stort tack till alla! Retrospelsmässan 2013 var fantastisk!
// Arrangörsgruppen RSM
Klas, Kristofer, Magnus, Markus, Mattias, Michael, Mikael, Per-Inge, Robert och Roger

8 kommentarer på “Ã–ppet brev frÃ¥n arrangörerna av Retrospelsmässan

  1. CrazyDane

    Det tål att upprepas:
    STORT tack för en underbar mässa. Håller tummarna för att vi ses igen! / En som tyckte det var värt att köa i just 3 timmar =)

  2. nesfreak

    Fantastiskt lyft från förra året, mycket plats och härlig layout på mässan. Sen att ni håller det fritt från alla kommersiella intressen gör att det hela känns genuint och hjärtvärmande.

    Hoppas ni får stöd från kulturförvaltningen så att ni kan hålla borta alla parter som bara vill driva vinst av det hela.

    BRA JOBBAT ALLA! Ses nästa år! <3

  3. Sol

    RSM2014!! RSM2014!! RSM2014!! RSM2014!! GO!! GO!! GO!!

  4. Daniel

    Mässan vår grymt uppskattad även för mig som besökte mässan för första gången. Kön kunde jag stå ut med och jag är evigt tacksam för ert engagemang! Grymt bra jobbat.

    Hoppas nästa år att försäljarna tar med sig lit e mer Commodore 64 grejer 🙂

  5. Tack för en kanonbra mässa! Jag tillhör de som stod i 3 timmars kö, men väl inne kändes det värt det.

    Att inte spel räknas som kultur är väl dags att ändra på?!

  6. Px

    Sagt det förut och säger det igen, tack och ett stor kram ska ni alla ha som ordnar detta varje år!

    / Trogen besökare sedan första året.

  7. Andreas Karlsson Quartex

    Hej

    Har en vän som Arbetar på Svenska Mässan
    ska jag kolla med han för eent för framtiden?
    mvh

  8. Johnny Bergsten

    Till att börja med vill jag säga att arrangörerna gjort ett bra jobb.

    Men 3 timmars kö för att komma in i en lokal som jag uppfattade som extremt mörk och där säljarna nästan vänt pÃ¥ ett gäng lÃ¥dor för att ”lägga upp” pÃ¥ bordet kändes sÃ¥ där. Det var väldigt trÃ¥ngt och folk hade inget vett, vilket arrangörerna naturligtvis inte kan göra nÃ¥got Ã¥t. Tyvärr blev jag besviken, väldigt besviken.

    Vill dock säga att ”personalen” var helt fantastisk grevlig och tog sig tid att prata.

Lämna ett svar till Px Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *